søndag 29. mars 2009

LONDON baby!

Nå er jeg hjemme fra blåturen, som gikk til LONDON!!
Vi begynte å kjøre østover, og endte opp på Torp. Det var tre avganger, Birmingham, Bergen og London. Etter noen minutter fikk vi billettene våre, som det sto LONDON på! Jeg døde av lykke innvendig! LONDON liksom! STORBY!
Flyturen tok rundt 2 timer også var vi på Stansted airport, hvor vi tok en buss til sentrum. Vi bodde på et bed and breakfast i Victoria, og klokka var vel rundt 2 på natta da vi var fremme. Det var lite og litt slitt, men veldig koselig :) Karoline, Kristina, Mia og jeg delte et rom med to dobbelsenger, også var det én felles do og et fellesbad med en dusj som hele bed and breakfast'et delte på. Til frokost fikk vi ordentlig english breakfast: egg, bønner, bacon, toast og pommes frites! Og selvfølgelig appelsinjuice. Etter frokost i sånn halv ti tiden, tok vi undergrunnen til Big Ben-området (fikk masse fine bilder!) og gikk derfra til Trafalgar Square og the National Gallery hvor vi var i rundt en halv time og kikket. Så på under en halvtime fikk jeg sett et par malerier av da Vinci, Monet, van Gogh, Picasso og Michelangelo! Og helt gratis også, siden the National Gallery har fri inngang. 
                           
Da vi var ferdige i galleriet tok vi oss en kaffepause på en Starbucks (frappuchino med mocha, det har jeg savnet det!), før vi ruslet videre til en restaurant for felles lunch. Det var et sånn Texas opplegg, så all maten var litt mexican inspirert, og jeg klarte å velge en suppe som var ekstremt spicey! Fikk ikke spist så mye, men fant ut at Fantaen i England er utrooolig god! Ikke like søt som i Norge, bare et lite fakta ^^
Da vi hadde lunchet, delte vi oss opp i grupper for å ta for oss resten av byen. Gikk for det meste med jentene, og vi holdt oss for det meste rundt Piccadilly's Circus, Oxford Circus og Oxford Street. Vi hadde ca. 5 timer hvor vi kunne gjøre hva vi ville, og vi brukte dem typisk nok på shopping ^^ Hadde jo ikke all verdens med penger med meg, men jeg fikk nå tak i fire dvd'er (to av dem er ikke kommet i Norge enda ^^), en kjole fra TopShop, I <3>
Halv sju skulle vi møtes på en Starbuck's på Oxford Street, så Kristina, Mia, Live og jeg stressa litt med å finne en matvare butikk (overraskende vanskelig å finne- i London!), men vi fant en til slutt. Matvarer er utrolig billig i England! Jeg kjøpte en baguett, to småposer med frukt, en sjokolade, en banan og en pakke kjeks til 2,5 pund- altså 25 kroner! Noe anna stilig med matbutikker i England: det gikk an å velge sånn self-service-kasse! Sånn at du slår inn varene dine selv og sånn, kjempestilig! Ikke så praktisk valg av oss egentlig siden vi ikke hadde peiling på hva det var vi gjorde, i tillegg til at vi var hyperstressa, så det endte med at Kristina lagde en kø og måtte få hjelp av en av butikkmennene ^^
Da vi hadde løpt opp gata til Starbucksen, møtte vi de andre og fikk enda en overraskelse: vi skulle på MUSICAL! Det var en musical laget på nesten bare Queen sanger- We Will Rock You på Dominion Theatre! Og det var bare helt utrolig gøy og bra, folka var utrolig flinke dansere, sangere og skuespillere. Det var nok et av de beste showene jeg har sett i mitt liv- Kristina, Mia og jeg satt og skreik oss hese :)
Etter musicalen var vi ikke så lystne på å legge oss helt enda, så vi endte opp på en kinarestaurant med biske kinesere i Chinatown. Siden jeg var en liten fattigunge med bare penger til taxi hjem, så satt jeg og drakk et glass vann til 2 pund xD

Dagen etter (lørdag) skulle vi opp klokka fem for å rekke en buss som gikk klokken 7 fra Liverpool street, så vi måtte være dratt fra bed and breakfastet klokka 6. Jeg hadde satt på en vekkerklokke som skulle ringe 5- noe den ikke gjorde. Dermed fikk vi en sms fem på 6: "vi reiser om 5 min!". Da kan du tro vi spratt opp av senga! Men men, vi kom oss til undergrunnen og bussen og flyet og hjem :)

Alt i alt- hatt en helt fantastik tur, helt konge! Og jeg er nå helt overbevist om at London er byen jeg vil flytte til når jeg er ferdig med videregående. Jobb eller studier, don't care- så lenge jeg kan bo der ^^

2 kommentarer:

  1. Å misunne!!! Virker som en utrolig digg tur! Jeg og Hellen har planer om å flytte til London etter VGS, og etter par år har jeg planer om å kanskje prøve å bo i NY ! Men who knows? Men London er i hverfall først! :P

    SvarSlett
  2. Det var en skikkelig DIGG tur :D en av de beste. New York virker også spennende, men vet ikke om jeg hadde turt å bo der ^^ men London er en sealed deal :)

    SvarSlett